Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η Αλεξάνδρα το παληκάρι

Απρίλης του 48 ή εκεί γύρω κάπου, ήταν και η Αλεξάνδρα μικρό κοριτσι τότε έπαιρνε στο κατόπι τα μπουλούκια των τσιγγάνων που πέρναγαν ...

18 Ιουλ 2009

Δωρεάν διαδικτυακό Office από την Microsoft




Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=63506

Αφού μπήκες στα χωράφια μου μπαίνω και εγώ στα δικά σου, λέει στην Google η Microsoft.

Μια εβδομάδα μετά την ανακοίνωση της Google για την ανάπτυξη και δωρεάν διάθεση του νέου λειτουργικού συστήματος Chrome OS η Microsoft απάντησε δηλώνοντας πως θα αναπτύξει μια διαδικτυακή έκδοση του δημοφιλούς πακέτου Office, η χρήση του οποίου θα είναι δωρεάν.

Στο παρελθόν στελέχη της Microsoft είχαν αναφερθεί σε μια πιθανή έκδοση του πακέτου, που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί online, ωστόσο δεν είχαν αναφερθεί ούτε σε μοντέλα χρέωσης ούτε σε χρονοδιαγράμματα. Φαίνεται πως οι τελευταίες κινήσεις της Google έχουν οξύνει τα αντανακλαστικά της Microsoft, η οποία ωστόσο κινδυνεύει με αυτή την κίνηση να πλήξει ως ενός σημείου τα έσοδά της. Ο τομέας business software της εταιρείας, στον οποίο εντάσσονται και οι διάφορες εκδόσεις του Office, απέφερε στο 1ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους έσοδα 14,3 δισ. δολαρίων και κέρδη άνω των 9 δισ. Αν και η δημοτικότητα online υπηρεσιών, όπως είναι το Google Docs, για τη δημιουργία και διαχείριση εγγράφων στο διαδίκτυο αυξάνεται διαρκώς, το μερίδιο της Microsoft στην αγορά στην οποία απευθύνεται το Office υπολογίζεται πως σήμερα ξεπερνά το 80%.

Τόσο το Chrome OS όσο και το διαδικτυακό Office αναμένονται για το 2010.




Η χάρτα δικαιωμάτων του καλοκαιρινού ταξιδιώτη




Η χάρτα δικαιωμάτων του καλοκαιρινού ταξιδιώτη
Τι πρέπει να ξέρουμε ώστε να μην πέφτουμε θύματα ολιγωρίας ή απάτης τις πιο ευχάριστες κατά τεκμήριο περιόδους του χρόνου
Σάββατο 11 Ιουλίου 2009

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=277979&ct=3&dt=11/07/2009

Αυξημένη προσοχή πρέπει να έχουν την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών οι ταξιδιώτες, καθώς η άνοδος της κίνησης τόσο στα μέσα μεταφορώνόσο και στα ξενοδοχεία μπορεί να οδηγήσει τους επαγγελματίες του τουρισμού στην καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, είτε
ηθελημένα είτε λόγω αδυναμίας να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την καθιέρωση νομοθεσιών προς την κατεύθυνση προστασίας των καταναλωτών που ταξιδεύουν, ενώ και στη χώρα μας έχουν καθιερωθεί κατά καιρούς ανάλογες χάρτες δικαιωμάτων. Καλό θα ήταν λοιπόν προτού κάποιος ξεκινήσει για το ταξίδι αναψυχής που έχει προγραμματίσει να ρίξει μια ματιά στους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ξενοδοχείων, των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών και των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, ώστε να μην πέσει θύμα απάτης στην πιο ευχάριστη ίσως περίοδο του χρόνου. Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) ετοίμασε μία επεξηγηματική ανάλυση σχετικά με τα δικαιώματα των ταξιδιωτών, την οποία παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα».




ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Οι τιμές στα ξενοδοχεία διαμορφώνονται ελεύθερα. Ο ξενοδόχος υποχρεούται να ενοικιάζει τα κενά δωμάτια του ξενοδοχείου σε κάθε πελάτη, καθώς και να απαντά μέσα σε τρεις ημέρες τηλεφωνικά ή γραπτά σχετικά με την αποδοχή ή όχι παραγγελιών ενοικιάσεως δωματίων. Επίσης, υποχρεούται να διαθέτει στους πελάτες τις ανέσεις που διαφημίζει, όπως π.χ. πισίνα, εγκαταστάσεις γυμναστικής, νυχτερινό κέντρο κ.ά. Δικαιούται να ζητήσει προκαταβολή, μέχρι 25% της συνολικά συμφωνημένης τιμής.

Ο πελάτης που παρήγγειλε δωμάτια και δεν τα χρησιμοποίησε, οφείλει αποζημίωση στον ξενοδόχο το 1/2 της συμφωνημένης τιμής. Απαλλάσσεται, όμως, από κάθε υποχρέωση αποζημίωσης αν ειδοποιήσει τον ξενοδόχο 21 ημέρες πριν από την έναρξη της ενοικίασης. Στην περίπτωση αυτή, ο ξενοδόχος πρέπει να επιστρέψει την προκαταβολή που τυχόν έχει λάβει από τον πελάτη. Αν το δωμάτιο που έχουμε κλείσει δεν είναι διαθέσιμο, υπάρχει υποχρέωση του ξενοδόχου να εξασφαλίσει τη διαμονή μας σε άλλο ξενοδοχείο, της ίδιας τουλάχιστον τάξεως, το οποίο να βρίσκεται στην ίδια πόλη και να διαθέτει τις ίδιες ανέσεις και προϋποθέσεις διαμονής, όπως αυτές που διαφημίζει για το δικό του ξενοδοχείο. Ταυτόχρονα, οφείλει να καταβάλει τα έξοδα μεταφοράς και την τυχόν επιπλέον διαφορά τιμής. Αν δεν καταστεί αυτό δυνατό, ο ξενοδόχος πρέπει να μας αποζημιώσει, με το σύνολο του συμφωνημένου τιμήματος διαμονής.

Ο ξενοδόχος φέρει ευθύνη για τυχόν απώλεια ή κλοπή των πολύτιμων αντικειμένων και χρημάτων μας μόνο αν τα παραδώσουμε προς φύλαξη λαμβάνοντας απόδειξη. Για τα λοιπά αντικείμενα ο ξενοδόχος ευθύνεται, εκτός εάν η ζημία ή η απώλειά τους οφείλεται σε αμέλεια του πελάτη ή των επισκεπτών του, ή αν οφείλεται σε ανωτέρα βία (π.χ. σεισμό, πυρκαϊά).

ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
Επειδή η ασφάλεια των πτήσεων είναι το βασικό κριτήριο με το οποίο επιλέγουμε την αεροπορική εταιρεία με την οποία θα ταξιδέψουμε, ας επισκεφτούμε την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη διεύθυνση http: //ec.europa.eu/transport/airban/pdf/list-el.pdf, για να μάθουμε ποιες αεροπορικές εταιρείες απαγορεύεται για λόγους ασφαλείας να λειτουργούν εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αν κάνουμε κράτηση μέσω της ηλεκτρονικής σελίδας μιας αεροπορικής εταιρείας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η τιμή που αναφέρεται πρέπει να είναι η συνολική, τελική τιμή που θα πληρώσομε. Πολλές αεροπορικές εταιρείες δεν περιλαμβάνουν στην τελική τιμή διάφορες χρεώσεις, όπως φόρους αεροδρομίων ή επίναυλο, για να κάνουν τις τιμές τους ελκυστικές στους καταναλωτές. Αν βρεθούμε προ εκπλήξεως και η τιμή που πρέπει να πληρώσουμε είναι διαφορετική από αυτή που διαφημίζει η εταιρεία, πρέπει να μην αγοράσουμε το εισιτήριο και να καταγγείλουμε την εταιρεία. Οι όροι των προσφορών πρέπει να είναι ξεκάθαροι.

Οταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρεία πρέπει κατ΄ αρχάς να ζητήσει εθελοντές για να παραιτηθούν από τις θέσεις τους, προσφέροντάς τους άλλα οφέλη, τα οποία θα συμφωνηθούν ανάμεσα στους εθελοντές και στην αεροπορική εταιρεία.

Αν δεν θέλουμε να παραιτηθούμε, εθελοντικά, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας εξασφαλίσει:

* Την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας, με δωρεάν πτήση, στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.

* Γεύματα, αναψυκτικά και κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο).

Η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας καταβάλει αποζημίωση:

* 250 ευρώ για πτήσεις κάτω από 1.500 χλμ.

* 400 ευρώ για πτήσεις μεγαλύτερης απόστασης, στο εσωτερικό της ΕΕ * 400 ευρώ για πτήσεις μεταξύ 1.500

χλμ. και 3.000 χλμ. εκτός ΕΕ * 600 ευρώ για πτήσεις πάνω από 3.500 χλμ. εκτός ΕΕ.

Οποτε ακυρώνεται η πτήση μας, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας προσφέρει την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας με δωρεάν πτήση στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις. Η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέωση να μας αποζημιώσει με τα ποσά που αναφέρονται για την άρνηση επιβίβασης.

Το δικαίωμα της αποζημίωσης δεν ισχύειόταν ο αερομεταφορέας:

* Μας έχει ειδοποιήσει για τη ματαίωση τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση. * Μας έχει ενημερώσει μία και δύο εβδομάδες πριν, και μας έχει δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς, με άλλη πτήση, η οποία δεν αναχωρεί νωρίτερα των δύο ωρών από την προγραμματισμένη αναχώρησή μας και δεν φθάνει στον προορισμό μας πέραν των τεσσάρων ωρών από την προγραμματισμένη άφιξή μας.

* Μας έχει ενημερώσει σε χρονικό διάστημα μικρότερο των 7 ημερών και η εναλλακτική πτήση που προτείνεται αναχωρεί το πολύ μία ώρα νωρίτερα από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησής μας και φθάνει στον τελικό μας προορισμό το πολύ δύο ώρες από την προγραμματισμένη άφιξή μας. * Μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις ή καταστάσεις ανωτέρας βίας, οι οποίες δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν. Τέτοιες καταστάσεις είναι, για παράδειγμα και όχι αποκλειστικά, δυσμενείς καιρικές συνθήκες και απεργία εργαζομένων Σε περιπτώσεις φθοράς, καθυστέρησης, απώλειας ή καταστροφής αποσκευών, πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία το συντομότερο δυνατόν. Το ανώτατο ποσό που μπορούμε να λάβουμε ως αποζημίωση για ζημία στις αποσκευές μας, είναι τα 1.300

ευρώ περίπου. Οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν εντός 7 ημερών, διαφορετικά πρέπει να παραπονεθούμε αμέσως στην αεροπορική εταιρεία που εκτελεί την πτήση.

ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΙΧ
Τα καταστήματα που ενοικιάζουν αυτοκίνητα πρέπει να φέρουν το ειδικό σήμα του ΕΟΤ. Οι τιμές ενοικίασης είναι ελεύθερες και σε αυτές δεν περιλαμβάνεται το κόστος της βενζίνης, το οποίο καταβάλλει ο ενοικιαστής. Τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα πρέπει να είναι ασφαλισμένα, άλλως ο οδηγός ευθύνεται και προσωπικά σε περίπτωση ατυχήματος.

Ο καταναλωτής που επιθυμεί να μισθώσει ένα αυτοκίνητο θα πρέπει αρχικά, σε ένα πρώτο στάδιο, να προβεί στην κατάλληλη επιλογή αυτοκινήτου. Στο στάδιο αυτό θα πρέπει να φροντίσει να ενημερωθεί σωστά για τις επιλογές που έχει στη διάθεση του και κυρίως για την τελική τιμή του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένων των διαφόρων ασφαλιστικών καλύψεων και για τους όρους ενοικίασης. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα τιμολόγια χρέωσης ακολουθούν ένα πολύπλοκο σύστημα και γι΄ αυτό θα πρέπει ο υποψήφιος ενοικιαστής να ενημερώνεται από τους υπαλλήλους του καταστήματος στο οποίο προσφεύγει σχετικά με την τελική τιμή για κάθε ημέρα ενοικίασης.

Χρήσιμο είναι να γνωρίζει κανείς ότι όταν πρόκειται να πραγματοποιήσει πολλά χιλιόμετρα με το αυτοκίνητο, συμφέρει να ενοικιάσει για μια συνολική περίοδο 3 ημερών ή μιας εβδομάδας, οπότε έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει απεριόριστο αριθμό χιλιομέτρων χωρίς έξτρα χρέωση, όπως συμβαίνει όταν μισθώνει το αυτοκίνητο με την ημέρα. Επίσης ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι αν επιλέξει μεικτή ασφάλεια αυτοκινήτου, θα καταβάλει μεν μεγαλύτερο μίσθωμα, αλλά θα είναι καλυμμένος σε περίπτωση ατυχήματος, όσον αφορά τις ίδιες ζημιές του ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου.

Κατά το στάδιο της υπογραφής της σύμβασης ενοικίασης ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέξει τους γενικούς και τυχόν ειδικούς όρους της, να μελετήσει δηλαδή τα «ψιλά γράμματα» της σύμβασης, αντίγραφο της οποίας θα πρέπει να λαμβάνει από την εταιρεία. Χρήσιμο είναι να γνωρίζει ο ενοικιαστής τις υποχρεώσεις του έναντι της εταιρείας που εκμισθώνει το αυτοκίνητο, ιδίως σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά και γενικότερα, όταν παρουσιάζονται βλάβες σε αυτό.

ΠΛΟΙΑ
Οταν χρησιμοποιούμε τα ακτοπλοϊκά μέσα συγκοινωνίας πρέπει να βρισκόμαστε τουλάχιστον μία ώρα πριν από την αναχώρηση στον χώρο επιβίβασης. Αν δεν προλάβουμε τον απόπλου του πλοίου, δεν δικαιούμαστε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, αφού φέρουμε την ευθύνη για τη μη έγκαιρη προσέλευση στον χώρο επιβίβασης. Αν θελήσουμε, για οποιονδήποτε λόγο, να ακυρώσουμε το ταξίδι μας και ειδοποιήσουμε εγκαίρως τον ταξιδιωτικό πράκτορα, δικαιούμαστε επιστροφή του 50% του αντιτίμου του εισιτηρίου. Οι αποσκευές που δικαιούται να μεταφέρει κάθε επιβάτης, δεν μπορεί να υπερβαίνουν συνολικά τα 50 κιλά βάρους.

Αν καθυστερήσει να αναχωρήσει το πλοίο μας, δικαιούμαστε κάλυψη των εξόδων διαμονής και διατροφής. Επίσης, μπορούμε να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας και να ζητήσουμε να μας επιστραφούν τα χρήματα, όπως και να διεκδικήσουμε αποζημίωση στα πολιτικά δικαστήρια αν έχουμε υποστεί υπερβολική ταλαιπωρία ή ζημία. Αν μείνουμε εκτός πλοίου, παρ΄ ότι έχουμε «κόψει» εισιτήριο, λόγω υπεράριθμων κρατήσεων θέσεων, ειδοποιούμε αμέσως το τοπικό λιμεναρχείο. Η λιμενική αρχή θα καλέσει τον εισαγγελέα, ο οποίος μπορεί να ασκήσει ποινική δίωξη κατά του πράκτορα, που εξέδωσε το εισιτήριο και κατά του πλοιοκτήτη, όπως και κατά του πλοιάρχου, σε περίπτωση, που διαπιστωθεί μεταφορά υπεράριθμων επιβατών. Σε περίπτωση που έχουμε κλείσει θέση με καμπίνα και βρούμε τη θέση μας κατειλημμένη, μπορούμε να υποβάλουμε μήνυση στις λιμενικές αρχές, καθ΄ ότι η διπλή κράτηση καμπίνας λογίζεται ως υπεράριθμη κράτηση εισιτηρίου.

Αν μεταφέρουμε το αυτοκίνητό μας με το πλοίο, είμαστε υπεύθυνοι, για τη φόρτωση και εκφόρτωσή του σε αυτό. Αν κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης συμβεί κάποια σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν καλύπτεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Αν όμως το αυτοκίνητό μας υποστεί κάποια βλάβη από κακό χειρισμό του πλοιάρχου ενόσω βρίσκεται φορτωμένο, δικαιούμαστε αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Τέλος, αν μεταφέρουμε μεγάλα χρηματικά ποσά, αντικείμενα αξίας ή άλλα τιμαλφή, έχουμε τη δυνατότητα να τα παραδώσουμε στο λογιστήριο του πλοίου για φύλαξη. Σε περίπτωση που αυτά κλαπούν έχουμε δικαίωμα αποζημίωσης, ίσης με την αξία τους.

13 Ιουλ 2009

ΜΙΚΡΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ



Για τον ενεργό, ενήμερο και δρώντα πολίτη…

ΜΙΚΡΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ

(Δώδεκα οδηγίες προς τον εαυτό μου)

* Όταν σε εστιατόριο, ταβέρνα, κατάστημα λιανικής, κ.λπ., σου φερθούν με αγένεια, σήκω να φύγεις και πες τους γιατί φεύγεις.

* Όταν προσβάλλεται η νοημοσύνη σου ή νοιώθεις ότι χειραγωγείσαι από τηλεοπτικά παράθυρα ή προσβάλλεται η αισθητική σου από χυδαία τηλεοπτικά προγράμματα, άλλαξε κανάλι.
* Όταν η τιμή της βενζίνης στην αντλία κραυγάζει αισχροκέρδεια, φύγε επιδεικτικά και πήγαινε σε άλλο πρατήριο.
* Αν συναντήσεις αγένεια, αναλγησία προκλητική στάση σε δημόσιες υπηρεσίες, μην ανεχθείς τέτοιες συμπεριφορές. Διαμαρτυρήσου επί τόπου, αμφισβήτησε, υπενθύμισε ότι εσύ πληρώνεις τον μισθό τους και ανάφερε το περιστατικό (εγγράφως αν χρειασθεί) σε ανώτερη αρχή ή και στον τύπο.
* Μη δεχθείς εκβιασμό από υπάλληλο πολεοδομίας, εφοριακό ή δασικό υπάλληλο για χρηματισμό του. Κατάγγειλέ τον βοηθώντας τις αρχές να τον «πιάσουν στα πράσα».
* Μη ζητάς άδικη ή παράνομη δική σου διακριτική μεταχείριση που συνήθως αποβαίνει εις βάρος των συμπολιτών σου.
* Μη δεχτείς να πληρώσεις καφέ προς τέσσερα και πλέον ευρώ (έναν καφέ που δεν στοιχίζει παραπάνω από 20 πες 30 λεπτά για να παραχθεί). Ενισχύεις την αισχροκέρδεια και βλάπτεις τον τουρισμό. Μποϋκόταρε τα καφενεία και τις καφετέριες με αυτή την πρακτική. Πήγαινε εκεί που χρεώνουν από 50 λεπτά έως δύο το πολύ ευρώ ή πιες τον στο σπίτι σου.
* Μην εμπιστεύεσαι και μην ψηφίζεις πολιτικό που διάγει ζωή χλιδής. Διερωτήσου πού τα βρήκε.
* Σύγκρινε τις τιμές των προϊόντων στο σουπερμάρκετ. Προτίμησε το φθηνότερο
με τα ίδια ποιοτικά χαρακτηριστικά.
* Όταν δεις μπλοκαρισμένη την πρόσβαση των πεζών στο πεζοδρόμιο, ιδιαίτερα των τυφλών, από αυτοκίνητα, μηχανάκια ή άλλα εμπόδια, τηλεφώνησε στην Τροχαία ή τη Δημοτική Αστυνομία και μη δεχτείς εξηγήσεις του τύπου «Δεν μπορούμε τώρα, έχουμε άλλη δουλειά». Επίμεινε και, αν χρειαστεί, απευθύνσου στην ανωτέρα αρχή.
* Ζήτησε (απαίτησε) να εκδοθεί νόμιμη απόδειξη για ό,τι αγοράζεις. Το αντίθετο είναι Φοροδιαφυγή αλλά και αποφυγή καταβολής Φ.Π.Α. που αποτελεί ποινικό αδίκημα (υπεξαίρεση) στο οποίο είσαι συνεργός. Το χειρότερο: Το έλλειμμα θα κληθούν να καλύψουν οι συμπολίτες σου και αυτό είναι άδικο.
* Μην ολισθαίνεις σε προσωπικές συμπεριφορές αντίθετες με το πνεύμα αυτών των παραινέσεων, γιατί έτσι υπονομεύεις την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα της όποιας παρέμβασής σου.

Ν.Σ.




ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ ΣΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ



ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ ΣΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ

Πώς διαμορφώθηκε η αρχιτεκτονική, η πολεοδομία και οι εικαστικές τέχνες στο πέρασμα των αιώνων; Ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν στην δημιουργία νέων ρευμάτων και κυρίως ποιος ο ρόλος της οικονομίας που αυξήθηκε αλματωδώς μέχρι να φτάσουμε στη σημερινή εποχή; Πώς από το μοντερνισμό περάσαμε στο μεταμοντερνισμό και πώς τελικά φτάσαμε στην πλήρη εμπορευματοποίηση;

Σε αυτά και σε μία σειρά άλλων ερωτημάτων απαντάει ο κύριος Σάββας Κονταράτος, ομότιμος καθηγητής Θεωρίας του Χώρου - Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών στην εξαιρετική ομιλία του με θέμα «Περιβάλλον και Τέχνη σε συνθήκες Παγκοσμιοποίησης» στα πλαίσια της Ημερίδας «Στοχασμοί: Τέχνη-Φύση και Περιβάλλον» που διοργάνωσε η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στις 5 Ιουνίου 2009.

Οι ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες επηρέασαν και διαμόρφωσαν την τέχνη στην ιστορική της πορεία σε όλες τις ιστορικές περιόδους.


Η πόλη υπήρξε προνομιακός χώρος της τέχνης και ιδιαιτέρως της μνημειακής τέχνης τόσο στους «Υψηλούς Πολιτισμούς» της αρχαιότητας, του Μεσαίωνα αλλά και της Ευρωπαϊκής Αναγέννησης. Τα μεγάλα έργα τέχνης αποτελούσαν μέσα επιβολής και διάδοσης της εκάστοτε κυρίαρχης ιδεολογίας και για αυτό τον λόγο άλλωστε η δημιουργία τους προωθούταν από τους εκάστοτε πολιτικοθρησκευτικούς φορείς της εξουσίας. Τα έργα αυτά απευθύνονταν στον λαό, και για αυτό είχαν προβεβλημένη παρουσία στον δημόσιο χώρο. Τα μνημεία δεν αποτελούσαν προνόμιο μόνο της εξουσίας αλλά και πλούσιων ιδιωτών. Μνημεία όμως είχαν επίσης δημιουργηθεί και από τα λαϊκά στρώματα, με μια διαφοροποίηση στην κουλτούρα τους σε σχέση με αυτήν της εξουσίας, η οποία όμως δεν ήταν αγεφύρωτη. Οι περισσότεροι άλλωστε δημιουργοί των επίσημων μνημείων ήταν κατά κανόνα καταξιωμένοι λαϊκοί τεχνίτες. Υπάρχουν ιστορικά παραδείγματα, όπως η αρχαία Αθήνα και οι αυτοδιοικούμενες υστερομεσαιωνικές πόλεις στις οποίες η συμμετοχή του λαού στην δημιουργία και ιστορική πορεία των μνημείων πήρε ενεργότερη τροπή. Η ιστορικά διαπιστωμένη λειτουργία της επίσημης τέχνης ως «αγωγος ιδεολογίας» προς τον λαό δεν οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι δημιουργοί λειτουργούσαν απλώς ως «εντολοδόχοι» της εκάστοτε εξουσίας. Αρκετά μνημεία έχουν χαρακτηριστεί ως «προμηνύματα» επερχόμενων κοινωνικών αλλαγών τα οποία είχαν συλλάβει οι δημιουργοί τους, ενώ σε άλλα υπήρξε η ανάγκη του δημιουργού για υπέρβαση των επικρατούντων καλλιτεχνικών τάσεων και συμβάσεων προκειμένου να ανανεώσει τα εκφραστικά του μέσα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, σύμφωνα με τον κ. Κονταράτο, ο καλλιτέχνης/δημιουργός συνέβαλλε έμμεσα και στην υπονόμευση των κοινωνικών συμβάσεων. Ο Πλάτων είχε αντιληφθεί μάλιστα την ανατρεπτική αυτή δυναμική της τέχνης προτείνοντας στην «Πολιτεία» του, την λογοκρισία της τέχνης. H μνημειακή αρχιτεκτονική και οι παρεμβάσεις με στόχο τον εξωραϊσμό των πόλεων γνωρίζουν μεγάλη έξαρση τον 17ο αιώνα με την επικράτηση της απολυταρχίας και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Την ίδια εποχή οι εύποροι αστοί, αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την τέχνη ως αντικείμενο ιδιοποίησης μέσω της δύναμης του χρήματος, εγκαινιάζοντας ουσιαστικά την εμπορευματοποίηση της. Ταυτόχρονα η απεικόνιση του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος, από φόντο θρησκευτικών ή άλλων σκηνών μετατρέπεται σταδιακά –με πρωταγωνιστές Ολλανδούς ζωγράφους της εποχής- σε αυτόνομο θέμα της ζωγραφικής. Παρόλα αυτά οι ριζικές αλλαγές θα αργήσουν έως και τον 19ο αιώνα και θα είναι απότοκες
-της κοινωνικοπολιτικής επανάστασης που ξεκίνησε στην Γαλλία, και
-της αντίστοιχης βιομηχανικής που ξεκίνησε στην Αγγλία. Κάποια από τα κύρια χαρακτηριστικά της νέας εποχής είναι:
-η τεράστια ανάπτυξη των πόλεων,
-η ανάπτυξη του προλεταριάτου, και
-η σταδιακή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Το παλαιό αίτημα για «εξωραϊσμό» των πόλεων αντικαθίσταται από ένα νέο για «εξυγίανσή» τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας εξυγίανσης και πρότυπο που ακολουθήθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, αποτελούν οι παρεμβάσεις του Μπαρόν Οσμάν στο Παρίσι, οι οποίες απέβλεπαν εκτός των άλλων και στην ευκολότερη καταστολή των κοινωνικών εξεγέρσεων, μέσω της διάνοιξης μεγάλων λεωφόρων.
Ταυτόχρονα, η χειροτεχνική παραγωγή που ήταν πηγή βοηθητικού εισοδήματος και αποτελούσε την κύρια έκφανση της λαϊκής δημιουργίας εγκαταλείπεται.
Ο αστικός χώρος γίνεται όλο και πιο αφιλόξενος για την επίσημη τέχνη. Το αποικιοκρατικό εμπόριο και το βιομηχανικό κεφάλαιο επιδεικνύει πλέον την δύναμή του, με την επίδειξη του εμπορεύματος του στα καταστήματα, τις στοές και τις εκθέσεις, στα οποία η τέχνη έχει μια «υπολειμματική» μόνο παρουσία. Τα μεγάλα δημόσια έργα του παρελθόντος εγκλωβίζονται στα μουσεία, τα οποία όμως σπάνια επισκέπτεται το ευρύ κοινό.

Οι καλλιτέχνες αποδεσμεύονται από τις σχέσεις πατρωνίας μέσω της αποδυνάμωσης των παραδοσιακών μορφών εξουσίας μεταβάλλονται σε ανεξάρτητους παραγωγούς. Έτσι νοιώθουν πιο ελεύθεροι να εκφραστούν αλλά ταυτόχρονα είναι περισσότερο εξαρτημένοι από το ιδιωτικό κεφάλαιο των εύπορων αστών. Εμφανίζονται «ειδικοί διαμεσολαβητές», όπως οι κριτικοί και οι έμποροι τέχνης. Η ανασφάλεια αυτή των καλλιτεχνών ήταν μία και από τις γενεσιουργές αιτίες του ρομαντισμού. Το αίσθημα του «περιττού» για τους καλλιτέχνες σε έναν σκληρό και αντιπνευματικό κόσμο μπορεί να αντιμετωπίστηκε μέσω του ρομαντισμού, αλλά ταυτόχρονα επέτεινε και την αποξένωσή τους από την κοινωνία. Έτσι ο καλλιτέχνης είτε αποξενωνόταν τελείως, είτε έμπαινε στην λογική του καλλιτέχνη παιδαγωγού ή/ και επαναστάτη, όπως ο Άγγλος εμφορούμενος με σοσιαλιστικές ιδέες καλλιτέχνης Ουίλιαμ Μόρις.
Ο Μόρις έδειξε μια σπάνια για την εποχή ευαισθησία στα περιβαλλοντικά θέματα σχολιάζοντας για παράδειγμα την καταστροφή και το «ξεπούλημα» της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της Οξφόρδης. Ανάλογη ανησυχία εκδήλωσε ο Μόρις και για την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος.
«Με το σημερινό ευαγγέλιο του Κεφαλαίου η κατάσταση θα χειροτερεύει χρόνο με τον χρόνο, ημέρα με την ημέρα» έγραφε 120 χρόνια πριν ο Άγγλος συγγραφέας, ο οποίος έμεινε γνωστός στην ιστορία περισσότερο ως πρωτεργάτης του κινήματος αναβίωσης της χειροτεχνίας και την επανένταξη της τέχνης στην καθημερινή ζωή, γνωστότερου με τον όρο Arts and Crafts. Η τέχνη έπρεπε να έρχεται από τον λαό για τον λαό, προσφέροντας χαρά σε δημιουργό και χρήστη. Οι ιστορικές πρωτοπορίες των αρχών του 20ου αιώνα στην αρχιτεκτονική και τις εικαστικές τέχνες υιοθέτησαν τις απόψεις του Μόρις για επανένταξη της τέχνης στον δημόσιο βίο, χωρίς όμως να συμμεριστούν τις επιφυλάξεις του απέναντι στον βιομηχανικό πολιτισμό, γοητευμένες από τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις δυνατότητες που αυτές έδιναν.

12 Ιουνίου 2009

Κείμενο-προσαρμογή-απομαγνητοφώνηση: Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
aris@solon.org.graris@solon.org.gr



Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ:

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

Παγκόσμια επιστημονική διημερίδα 10 και 11 Ιουλίου στο Πυθαγόρειο της Σάμου

Στην αυγή του 21ου αιώνα το πνεύμα του Πυθαγόρα του Σάμιου, φιλόσοφου, μαθηματικού, γεωμέτρη και θεωρητικού της μουσικής αποτελεί στο διεθνές στερέωμα, όσο ποτέ άλλοτε, φάρο διεπιστημονικής προσέγγισης της μουσικής. Επιστημονικοί τομείς όπως η Μουσική Ακουστική, η Ψυχοακουστική, η Υπολογιστική Μουσικολογία, η Σύγχρονη Μουσική Θεωρία, η Αλγοριθμική Μουσική, η Μουσική Ψυχολογία κ.α. εδράζονται πάνω στην Πυθαγόρεια σκέψη. Από φιλοσοφική άποψη, η αισθητική θεώρηση του ήχου στο έργο του Πυθαγόρα -μέσα από αρχέτυπα συμβολισμών και ερμηνειών- αναδεικνύουν το πολυειδές έργο αυτού και των μαθητών του -των Πυθαγορείων- σαν ένα σημαντικό δείγμα της Παγκόσμιας Πολιτιστικής κληρονομιάς και σαν μια ανεξάντλητη πηγή για έρευνα και μελέτη.

Σαν ελάχιστο φόρο τιμής στην διαχρονική αξία του έργου του Πυθαγόρα του Σάμιου και της Πυθαγόρειας Σχολής, εν γένει, το Εργαστήριο Μουσικής Ακουστικής Τεχνολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου του Αιγαίου, συνδιοργανώνουν με την Νομαρχία Σάμου ,τον ΟΠΟΝΑΣ ,το Πνευματικό Κέντρο και τον Οργανισμό Τουρισμού του Δήμου Πυθαγορείου και την Πυθαγόρειο Ακαδημία επιστημονική διημερίδα με τίτλο :

«Η Πυθαγόρεια Θεώρηση της Μουσικής: μαθηματικές και φιλοσοφικές διαστάσεις»

Η διημερίδα θα περιλαμβάνει ομιλίες από διακεκριμένους προσκεκλημένους, Έλληνες και ξένους, και θα διεξαχθεί στην την Παρασκευή 10 και το Σάββατο 11 Ιουλίου 2009 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου των Πυθαγορείων, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Φε Βασικοί θεματικοί άξονες της διημερίδας είναι :

Η πυθαγόρεια Αρμονία των Σφαιρών

Πυθαγόρας και σύγχρονη μουσική Ακουστική και ψυχοακουστική

Πυθαγόρας και μουσικοθεραπεία

Πυθαγόρας και μουσική θεωρία

Πυθαγόρας και Αριστόξενος

Η επίδραση της Πυθαγόρειας σκέψης στο έργο του Πλάτωνα

Η σχολή του Πυθαγόρα και μουσική (Φιλόλαος, Αρχύτας)

Πυθαγόρας και quadrivium

H εκδήλωση εντάσσεται στα πλαίσια του φεστιβάλ Ηραία -Πυθαγόρεια

Προσκεκλημένοι Ομιλητές

1. Χαράλαμπος Σπυρίδης (Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών): Περί της δομήσεως της Πυθαγορείου μουσικής κλίμακος με Δώρια τετράχορδα κατά την κατιούσα διαδοχή (τόνος-τόνος-λείμμα) συμφώνως προς την αρχαιοελληνικήν μαθηματικήν διαδικασίαν.

2.Friedrich Kittler (Καθηγητής, Humboldt University, Βερολίνο, Γερμανία): Ποιος είναι ο χρησμός των Δελφών ? Η τετρακτύς.

3.Μιχάλης Ταρουδάκης (Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών, Πανεπιστήμιο Κρήτης). Από τη Πυθαγόρεια Αρμονία στα νευρωνικά δίκτυα.

4. Κωνσταντίνος Νιάρχος (Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ,Πανεπισήμιο Αθήνας): Η Πυθαγόρειος διδασκαλία περί ψυχής ως αρμονία

5..Gerard Assayag (Καθηγητής, ερευνητής στο IRCAM, Παρίσι, Γαλλία) : Πυθαγόρας και Leibniz.

6. Παύλος Καϊμάκης (Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,: Πυθαγόρας και J.J. Rousseau.

7. Στράτος Θεοδοσίου (Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Αθηνών). Tο ηλιοκεντρικό σύστημα στους Ορφικούς Ύμνους και τους Πυθαγόρειους έως τον αυτοκράτορα Ιουλιανό.

8. Moore Anthony (Καθηγητής, Media Department, University of Cologne, Γερμανία).

Αντίθετα στο φως: Ακουστική Αριθμητική.

9. Lippe Cort (Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Buffalo University, ΗΠΑ): Από τον Πυθαγόρα μέσω του Fourier στην διαδραστική μουσική με την χρήση υπολογιστών σε πραγματικό χρόνο.

10. Ιωάννης Ζάννος (Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα ήχου και εικόνας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Greece) .Σημειογραφία, μέσα και ενσωμάτωση στα ανατολικά τροπικά συστήματα.

11. Δημήτρης Λέκκας (Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελλάδα) : Θεωρία, αριθμός, αρμονία, Πυθαγορισμός : παρελθόν και παρόν στα γράμματα , στο πνεύμα και στη μουσική νότα.

12. Αναστασία Γεωργάκη (Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών). Πυθαγόρεια ριζώματα στη μοντέρνα μουσική Ακουστική και ψυχοακουστική: από το μονόχορδο στα εικονικά όργανα.

13. Thomas Noll : (Ερευνητής/διδάσκων, Escuola Superior de musica, Barcelona, Spain) : Αλγεβρικές συνδυαστικές του Πυθαγόρειου κόσμου.

14.Moreno Andreatta (Eρευνητής, CNRS/IRCAM, France/Italy) : Η πυθαγόρεια κληρονομιά στην σύγχρονη μαθηματική μουσική θεωρίας.

15. Μartin Carlé (Eρευνητής, Μedia Department, Humbolt University, Γερμανία) : Αρχύτας έναντι Αριστόξενου- μια antithesis. Δομή και ανάπτυξη της Αρχαίας Ελληνικής μουσικής σημειογραφίας : από την εναρμονία στην μετατροπία.

16. Θωμάς Αποστολόπουλος (Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών,, Πανεπιστήμιο Αθηνών) : Πυθαγόρειες αντιλήψεις στα θεωρητικά της βυζαντινής μουσικής

17. Νίκος Ξανθούλης (Ερευνητής/συνθέτης, Εθνική Λυρική Σκηνή, Aθήνα) : Νικόμαχος Γερασηνός:: από τη Πυθαγόρεια Θεωρία στην Αρμονική πράξη.

18. Αντώντης Αντωνόπουλος (Ερευνητής/Διδάσκων, Τμήμα Μουσικών Σπουδών,, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάδα). Αναστροφή Πυθαγορισμού : H περίπτωση του Ιάννη Ξενάκη.

19. Χρήστος Τερζής (Ερευνητής/Διδάσκων, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών): Οι τετραχορδικές διαιρέσεις του Φιλόλαου και του Αρχύτα : σχέση θεωρίας και πράξης

20. Θεόδωρος Κίτσος (Ερευνητής /Διδάσκων, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, Ελλάδα): Πυθαγόρεια σκέψη στη πολυφωνική μουσική του Μεσαίωνα

21. Γαρουφαλλιά Ντζιούνη, (Ερευνήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Χαράλαμπος Σπυρίδης : "Mουσική ιατρείαν". Πυθαγόρειες προσεγγίσεις στην ευεργετική χρήση της μουσικής.

Για περισσότερες πληροφορίες

Σωτήρης Μαργιωρής 6979981084 e-mail marsot108@yahoo.com
Αναστασία Γιωργάκη 6972073014 e-mail georgaki@music.uoa.gr




Σελίδες

Ετικέτες

τα δικά μου (327) περιβάλλον (91) writting (67) Greece (57) poetry (50) χρήσιμα (39) χαμόγελα (38) video (37) κοινωνία (35) φωτογραφία (32) health (30) environment (24) phtography (24) εθελοντισμός (24) υγεία (23) music (20) people (20) blogging (14) stories (14) children (13) παιδά (13) computers (12) information (11) μπλογκοπαίχνιδα (11) doctor (10) πολιτισμός (10) συνταγές (10) χιούμορ (10) medicine (9) ελλάδα (9) μουσική (9) activism (8) world (8) οι συνταγές της κρίσης (8) goverment (7) rights (7) safety (6) services (6) Πάρνηθα (6) γκρίνιες (6) εκθέσεις (6) ποίηση (6) Επιστήμη (5) amalia (4) earth (4) technology (4) Αναδάσωση (4) αηδιούλες (4) αρθρογραφία απο ιντερνετ (4) γιατρός (4) πολιτική (4) πρωτβουλίες (4) σοφά λόγια (4) emergency (3) theatre (3) Εναλλακτική οικονομία (3) εκδηλώσεις (3) εκθεσεις (3) με ενδιαφέρουν (3) φύση (3) χορός (3) ψυχαγωγία (3) economy (2) games puzles (2) είπαν (2) εκδόσεις (2) ελεύθερος χρόνος (2) κόσμος (2) νομικά θέματα (2) συναντήσεις (2) τεχνολογία (2) DVD (1) Greek movie (1) amber alert (1) dance (1) documentary (1) down syndrom (1) facebook (1) first aid (1) funny (1) internet security (1) nature (1) privacy (1) protest (1) radio (1) ΕΜ (1) ΧΡ (1) απορίες (1) απόκριες (1) αστικά τοπία (1) βιβλιο - e-book (1) διάστημα (1) διαβάζω (1) εναλλκτική ζωή (1) ενεργοί μικροοργανισμοί (1) εφημερίδες (1) ζωγραφική (1) θέατρο (1) καλομηνιάσματα (1) κινηματογράφος (1) παράξενα (1) παραδοξόνιο (1) παραμύθια (1) παραξενα chemtrails (1) παρατηρώ (1) πειραματα (1) περιοδικά (1) τεχνες (1) της γειτονιάς.... (1) φακελλάκι (1) ψάχνω (1)